Wat is beter dan één Fyxxi kerstkamp? Twee Fyxxi kerstkampen natuurlijk!
Robotkamp 21-23/12/2020
Op de themanamiddagen na was het in 2020 wel heel stil geweest in het Fyxxilab, maar de twintig deelnemers aan het robotkamp tijdens de eerste vakantieweek brachten daar met veel plezier verandering in. Vol overgave stortten ze zich in de robotwereld. Een eigen LEGO-robot bouwen en programmeren? Check! Een BlueBot programmeren om veilig langsheen creepers en zombies te passeren? Check! Een elektrische schakeling voor een zelfgemaakte tekenrobot? Dubbel check! En dat was nog maar dag één…
Ook de volgende dagen ging de kennismaking met verschillende robots verder: onder meer de Ozobot en Matatalab passeerden de revue. Vooral die laatste zette de deelnemers soms voor een raadsel (hij moet zes stappen zetten maar ik heb maar vier “vooruit” blokjes, wat nu?!), maar toen ze ook die opdrachten tot een goed einde brachten (tip: een herhaallus!), werd duidelijk dat ze klaar waren voor de volgende uitdaging… en wat voor één.
In de etalage maakten we immers een heus winterlandschap – met zelfgebouwde én zelfgeprogrammeerbare robots, of wat dacht je dan? Een rijdende kerstmuts met grijparm om de cadeautjes uit te delen, een sneeuwman die met zijn bezem zwaait, een kerstman op een Mindstorm-slee getrokken door Blue-Bot-rendieren, … je kon het zo gek niet bedenken of het was erbij. De deelnemers waren terecht apetrots, en hun creaties werden dan ook erg gesmaakt door de ouders, én door alle voorbijgangers in de weken nadien!
Gamekamp 28-30/12/2020
Met 10 enthousiastelingen begon in de laatste week van het jaar het gamekamp. Op de eerste dag maakten de deelnemers kennis met de blockly programmeertaal aan de hand van code.org, en speelden ze Scottie Go!, een creatief en educatief codeerspel waarbij ze het ruimtewezen Scottie hielpen om zijn ruimteschip te herstellen nadat het gecrasht was op de aarde. Tijdens de middagpauze was het even tijd voor ontspanning met het gezelschapsspel ‘Spot de robot’. Hoewel – “ontspanning”? De zenuwen stonden strak gespannen, want wie als eerste 10 punten haalde, mocht door naar de finale… Na de middagpauze gingen de deelnemers aan de slag met de micro:bit. Op het einde van de dag slaagden ze er zelfs in om games op onze micro:bit te spelen: blad-steen-schaar, bingo, pak de stip, tik-tak-boem, …
Dag 2 van het gamekamp startte met de verschillende spelen van Osmo: monstertje Awbie aardbeitjes laten zoeken, wedstrijdjes woorden raden, cijferballonnen prikken, … Daarna kwam dan eindelijk een kennismaking met Scratch, de programmeerapp waarin ze hun games gingen maken. Maar eerst was het tijd voor de finale van ‘Spot de robot’. Dat het spannend werd, bewezen de finalisten, want drie van hen raakten zowaar aan 9 punten, één beslissende worp later kenden we de winnaar: Hugo, de kampioen in het spotten van de robot.
Dag 3 stond in het teken van het afwerken van onze eigen games. In de namiddag speelden de deelnemers elkaars games. Topscores werden verbroken, en één spel bleek zo verslavend dat sommigen van geen wijken wilden weten. Tot slot werd de Makey Makey bovengehaald om Super Mario te spelen. Ook hier raakten sommigen maar moeilijk weg van het spelletje. En zo werd de laatste week van het jaar al gamend afgesloten in het lab.
Ook zin gekregen in een Fyxxi-kamp? Dit voorjaar organiseren we er maar liefst drie! Alle info en inschrijvingen hier op onze website IN TE VULLEN of via info@fyxxi.be .