Tijdens de paasvakantie trok Fyxxi 4 dagen naar de Sleutel in Eeklo om de jongeren kennis te laten maken met heel wat tools die in het Fyxxilab gebruikt worden tijdens workshops.
De eerste dag maakten we kennis met blockly – taal aan de hand van een uurtje coderen via code.org. We snuisterden op de website naar de vele uurtjes coderen en besloten om aan de slag te gaan met Minecraft en leerden doorheen 14 opdrachten de blockly – codetaal. Iedereen behaalde op het einde van het codeuurtje het codecertificaat. Na de kennismaking was het tijd voor het echte codeerwerk met de micro:bit. Aan de hand van een boekje en de website zagen we de verschillende mogelijkheden die de tool te bieden heeft. Games zoals blad – steen – schaar, pak de stip,… werden gemaakt. Een stappenteller maken, lukte ons ook met verschillende codeblokjes. We telden er 104 stappen mee rond het gebouw. Daarna programmeerden we nog liedjes, verkeerslichten,…
Helemaal klaar voor dag twee: Fable Shape Robotics. We slaagden erin een balletje door een doolhof te sturen, maakten katapulten om pingpongballetjes in een potje te krijgen om punten te verzamelen, we maakten kennis met de Fable Spin, waarmee we een partijtje voetbal speelden, maakten een viervoetige robot en slaagden in de opdracht om een balletje van het ene houdertje naar het andere te brengen, zonder iets aan te raken.
De derde dag stond in het teken van LEGO: Spike Prime. Als introductie leerden we de verschillende onderdelen kennen. Na de introductie bouwden we allen een robotarm waarmee we als opdracht kregen om LEGO – blokjes van de ene kant naar de andere kant van de tafel te brengen zonder dat er een blokje op de tafel viel. We slaagden erin om 6 blokjes naar de andere kant te brengen in minder dan 30 seconden! Tot slot mochten we zelf ook nog een figuur bouwen en programmeren: een breakdancer kwam tot leven, een machine die het juiste kleur blokje kon voorspellen op de rij, een robot, een wagentje…
Op de laatste dag hadden we enkele games op tablet gespeeld. We speelden een woordspelletje tegen elkaar om het snelst het woord te raden dat we zagen, we tekenden onszelf op papier,… We leerden ook enkel robots gebruiken op papier en tablet: de ozobot. Tot slot hebben we Thymio nog even gezien, werden er obstakels vermeden, lijnen gevolgd, in onze handen geklapt om Thymio vooruit te laten gaan,…
In het kader van Gelijkgestemd.