Aanbod voor leerkrachten basisonderwijs
Een overzicht van onze kalender
Computationeel denken zonder scherm in de 1ste graad
10/10/2023 van 9u tot 12u
LEGO-education: introductie (1ste – 3de leerjaar)
20/10/2023 van 9u – 16u
Programmeren met micro:bit: introductie (3de graad)
27/10/2023 van 9u – 12u
14/03/2024 van 9u – 12u
Micro:bit koppelen met sensoren (3de graad)
27/10/2023 van 13u – 16u
14/03/2024 van 13u – 16u
LEGO-education: introductie (4de – 6de leerjaar)
24/11/2023 van 9u – 16u
Programmeren met Scratch 3.0
1/12/2023 van 9u – 12u
Tablet in de klas (4de – 6de leerjaar)
8/12/2023 van 9u – 12u
Programmeren met robotica – STEAM-tools (1ste, 2de en 3de leerjaar)
31/01/2024 van 9u – 12u
Programmeren met robotica – STEAM-tools (4de, 5de en 6de leerjaar)
9/02/2024 van 9u – 12u
Aan de slag met tablets (zonder hardware) (1ste, 2de en 3de leerjaar)
7/03/2024 van 13u – 16u
Aan de slag met tablets (zonder hardware) (4de, 5de en 6de leerjaar)
8/03/2024 van 9u – 12u
STEAM en maakonderwijs: aan de slag in de makerspace
21/03/2024 van 9u tot 16u
Computationeel denken zonder scherm (1e graad)
19/04/2023 van 9u – 12u
Inschrijven via dit formulier.
Meer info per opleiding is te vinden verder op deze pagina.
Ons inhoudelijk aanbod
Voor het basisonderwijs bieden wij dit schooljaar onder meer opleidingen aan rond:
- Computationeel denken zonder scherm
- Programmeren met robotica (Blue-Bot, Ozobot, InO-Bot, Thymio, …)
- Tablets met of zonder extra hardware voor iOS en Android (LightUp, Scottie Go!, Osmo, Bit by bit, Seesaw, Run Marco, …)
- STEAM- en maakonderwijs
- LEGO Education (STEAM-park, (Early) Simple Machines, WeDo 1.0 en 2.0, SPIKE Prime, …)
- micro:bit en mi:node
- Scratch 3.0
- Minecraft
- …
Vond je een tool via onze toolspagina en vind je die in deze lijst niet terug maar wil je er graag meer over weten? Stuur een mailtje naar info@fyxxi.be en we bekijken hoe en waar we de opleidingen op maat kunnen voorzien.
Staat de nascholing die je zocht er niet tussen, of is de datum dit schooljaar reeds voorbij? Stuur dan ook een mailtje naar info@fyxxi.be en we zoeken samen met jou naar een oplossing!
COMPUTATIONEEL DENKEN ZONDER SCHERM
STEAM-tools voor de 1ste graad
Tijdens deze opleiding ontdek je hoe je leerlingen van de eerste graad lager onderwijs kan leren programmeren zonder een computer of tablet uit de kast te halen. Na een korte introductie over het belang van programmeren ga je zelf aan de slag. Aan de hand van een aantal opdrachten leer je denken als een computer (“analytisch denken”), bewegen als een robot, en codes schrijven als een programmeur. Tot slot laten we je kennismaken met een reeks concrete hardware-oplossingen van beginner tot gevorderde waarmee je de principes van de “unplugged” activiteiten omzet in spelvormen: Qobo, Scottie Go Basic, …
Met deze opleiding krijg je een overzicht van de verschillende tools, zodat je zelf een selectie kan maken van wat je aanspreekt om in de klas mee aan de slag te gaan.
Kostprijs: €75 voor leerkrachten, €90 voor niet-leerkrachten
AAN DE SLAG MET LEGO EDUCATION (DAGOPLEIDING) – 1STE, 2DE EN 3DE LEERJAAR
LEGO is veruit het bekendste bouwspeelgoed, maar met LEGO Education bestaat er ook een breed aanbod voor het onderwijs dat veel verder gaat dan bouwen alleen. Tijdens deze opleiding maak je kennis met een aantal STEAM-tools van LEGO Education, bedoeld voor kinderen van het eerste, tweede en derde leerjaar.
LEGO Education STEAM Park
Dit gloednieuw LEGO pretpark is een topper. Bij elk bezoek aan het STEAM Park gebruiken kinderen hun aangeboren instinct om te verkennen, experimenteren, observeren en spelen terwijl ze attracties, spelletjes en scènes bedenken en bouwen.
Alle onderdelen van het STEAM park zijn uitgewerkt met praktische oefeningen om leerkrachten te ondersteunen en de interesse van kinderen te wekken terwijl ze samen de spannende STEAM-wereld ontdekken.
LEGO Education Early Simple Machines Set
De Early Simple Machines set bestaat uit een doos DUPLO-blokken en 8 fiches met bouwinstructies. De set bevat o.a. tandwielen, hefbomen, katrollen, wielen & assen,… Uiteraard dienen de fiches slechts ter inspiratie en zijn de mogelijkheden eindeloos, maar dat laten we je zelf ontdekken.
LEGO Education LEGO WeDo 2.0
Met de LEGO WeDo 2.0-set bouwen en programmeer je op het niveau van de leerlingen een LEGO WeDo-robot. Je maakt kennis met het programma en de mogelijkheden ervan: vooruit rijden, achteruit rijden, afstanden berekenen, tandwieloverbrengingen, het gebruik van sensoren en nog zoveel meer! Na deze STEAM-gerichte workshop kan je je leerlingen de basisbegrippen van het blokprogrammeren bijbrengen.
Kostprijs: €150 voor leerkrachten, €180 voor niet-leerkrachten
PROGRAMMEREN MET MICRO:BIT: INTRODUCTIE – 3DE GRAAD BaO
De micro:bit (microbit.org) is een kleine computer die ontwikkeld werd door de BBC (de Engelse televisiezender, jawel) om kinderen de mogelijkheden van elektronica te laten ontdekken. Je kan er makkelijk allerlei zaken mee meten en besturen. Dit maakt van de micro:bit de ideale tool om kennis te maken met computationeel denken, robotica, programmeren en allerhande creatieve toepassingen. Een stappenteller bouwen, muziekinstrumenten maken, fietsverlichting maken, … met de micro:bit kan het allemaal.
Deze opleiding is een basisopleiding waarin je je eerste stappen in de wereld van de micro:bit zet. Je leert hoe je de micro:bit kan programmeren, hoe je hem kan inzetten in de klas, en welk lesmateriaal er reeds beschikbaar is.
TIP: Koppel deze opleiding meteen aan de verdiepende sessie “micro:bit koppelen met sensoren”, aansluitend op dezelfde dag.
Kostprijs: €75 voor leerkrachten, €90 voor niet-leerkrachten
MICRO:BIT KOPPELEN MET SENSOREN – 3DE GRAAD BaO
Heb je bij ons of elders reeds een basisopleiding micro:bit (microbit.org) achter de rug, dan kan je in deze vervolgopleiding proeven van een aantal bijzondere micro:bit STEAM-projecten. De échte kracht van de micro:bit ligt namelijk in de mogelijkheid om er bijkomende sensoren en andere technologie aan te koppelen. Wij gebruiken hiervoor de mi:node set: een modulaire kit waarmee je de micro:bit kan uitbreiden met verschillende sensoren zoals een temperatuursensor, vochtigheidssensor, …
In eerste instantie leer je de verschillende sensoren kennen en test je ze uit. Daarna koppel je stap voor stap meerdere sensoren met elkaar om tot een volwaardige STEAM-opdracht te komen. Je gaat naar huis met een hoofd boordevol inspiratie en lesideeën om met je leerlingen uit te voeren.
Verplichte voorkennis/vaardigheid: Basiscursus micro:bit
Kostprijs: €75 voor leerkrachten, €90 voor niet-leerkrachten
AAN DE SLAG MET LEGO EDUCATION (DAGOPLEIDING) – 4DE, 5DE EN 6DE LEERJAAR
In deze opleiding krijg je een overzicht van de verschillende mogelijkheden die LEGO Education biedt om met het vierde, vijfde en zesde leerjaar aan de slag te gaan. We gaan in op hoe je deze tools inzet in de klas, en uiteraard krijg je de kans om alles uitgebreid uit te testen.
LEGO Education LEGO WeDo 2.0
Met de LEGO WeDo 2.0-set bouwen en programmeer je op het niveau van de leerlingen een LEGO WeDo-robot. Je maakt kennis met het programma en de mogelijkheden ervan: vooruit rijden, achteruit rijden, afstanden berekenen, tandwieloverbrengingen, het gebruik van sensoren en nog zoveel meer! Na deze STEAM-gerichte workshop kan je je leerlingen de basisbegrippen van het blokprogrammeren bijbrengen.
LEGO Education Simple and Powered Machines set
Heb je geen idee hoe je STEAM in je lessen kan integreren? Met deze set bieden we je een antwoord. Aan de hand van LEGO-machines aangedreven door motoren en tandwielen worden onder andere de begrippen: krachten, snelheid, … aangebracht.
LEGO Education SPIKE Prime
Met LEGO SPIKE Prime leren leerlingen tussen 10 en 14 jaar programmeren met STEAM. SPIKE Prime is een combinatie van LEGO bouwelementen, gebruiksvriendelijke hardware en een op Scratch gebaseerde programmeertaal. Dankzij SPIKE Prime doen leerlingen de broodnodige 21e-eeuwse vaardigheden op, waardoor ze tot innovatieve makers kunnen uitgroeien.
Kostprijs: €150 voor leerkrachten, €180 voor niet-leerkrachten
PROGRAMMEREN MET SCRATCH 3.0 – 2DE EN 3DE GRAAD BaO
Tijdens deze basisopleiding leer je hoe je je leerlingen de programmeertaal Scratch kunt laten ontdekken. We overlopen eerst een aantal begrippen en concepten van programmeren, bekijken de interface en de programmeeromgeving en maken kennis met de programmeerblokken. Daarna ga je zelf aan de slag met oefenkaarten. Je onderzoekt ook enkele methodieken om je leerlingen verder uit te dagen om tot een concreet eindresultaat te komen en nuttige links voor leerkrachten. Scratch biedt zeer veel mogelijkheden, en één workshop biedt dan ook onvoldoende tijd om van jou een Scratch-expert te maken. Je mag wel verwachten dat je de basis van Scratch onder de knie krijgt, waarmee je voor leerlingen een workshop Scratch van 2 à 3 sessies van elk 2u kunt geven, waarin volgende doelstellingen voorop staan:- Leerlingen begrijpen de basis van logisch denken (als… dan) en oefenen dit in.
- Leerlingen zijn vertrouwd met de interface van Scratch.
- Leerlingen kunnen eenvoudige stukjes code programmeren.
- Leerlingen kunnen een stuk eenvoudige code lezen (in een groter geheel).
- Leerlingen durven zelfstandig programma en mogelijkheden ontdekken.
- Leerlingen weten waar ze meer informatie en voorbeelden kunnen vinden over Scratch.
Kostprijs: €75 voor leerkrachten, €90 voor niet-leerkrachten
AAN DE SLAG MET TABLETS (MET EXTRA HARDWARE) – 4DE, 5DE EN 6DE LEERJAAR
Een tablet is een veelzijdig instrument waarvoor heel wat educatieve toepassingen bestaan. Je maakt kennis met een aantal robots die je met de tablet kunt programmeren (mBot, Ozobot, …) en probeert ze ook zelf uit. Er zijn echter ook een heel aantal niet-robotica toepassingen waarvoor je de tablet kan inzetten en die in deze opleiding aan bod komen: LightUp, micro:bit, Scottie Go EDU, OSMO, …
In deze opleiding krijg je het meest brede, tastbare en uitgebreide aanbod van mogelijkheden om in de klas nuttig en inhoudelijk aan de slag te gaan met zowel iOS als Android tablets. Al deze tools richten zich op leerlingen van 7 tot 12 jaar. Wij geven vanuit eigen ervaring advies over welke tool geschikt is voor welke leeftijd, maar geven je vooral veel ruimte om zelf te experimenteren. Zo kan jij aan de slag met wat je het meest boeit.
Kostprijs: €75 voor leerkrachten, €90 voor niet-leerkrachten
PROGRAMMEREN MET ROBOTICA – 1STE, 2DE EN 3DE LEERJAAR
Er zijn een heel aantal educatieve robots op de markt waarmee leerlingen van het eerste, tweede, en derde leerjaar kunnen leren programmeren. Wie door het bos de bomen niet meer ziet, is met deze opleiding aan het juiste adres. Na een korte inleiding over het nut van programmeren, maak je kennis met een reeks concrete toepassingen voor beginnende als gevorderde programmeurs. Ondermeer Bee-Bot en Blue-Bot, Primo Cubetto, Ozobot, Lego WeDo 1.0, … passeren de revue.
Op basis van de ervaring die je in deze opleiding opdoet, kan je een duidelijke en geïnformeerde keuze maken over welke tool het beste past bij jouw klaspraktijk.
Kostprijs: €75 voor leerkrachten, €90 voor niet-leerkrachten
PROGRAMMEREN MET ROBOTICA – 4DE, 5DE EN 6DE LEERJAAR
Dit is dé opleiding voor wie op zoek is naar meer informatie over de verschillende robots die je kan inzetten in het vierde, vijfde en zesde leerjaar. De inleiding over het belang van programmeren houden we kort, zodat er maximaal tijd overblijft om een brede waaier aan robotica-toepassingen uit te testen voor zowel beginners als gevorderden. Onder andere InO-Bot, mBot, Thymio, LEGO Education SPIKE Prime, … behoren tot de mogelijkheden.
Je gaat naar huis met een rugzak vol praktijkervaring, waardoor je zelf kunt beslissen welke tools het best geschikt zijn voor jouw leerlingen.
Kostprijs: €75 voor leerkrachten, €90 voor niet-leerkrachten
AAN DE SLAG MET TABLETS (ZONDER EXTRA HARDWARE) – 1STE, 2DE EN 3DE LEERJAAR
Op zoek naar meer informatie over de mogelijkheden van tablets in het eerste tot en met derde leerjaar? Dan zit je in deze opleiding op de juiste plaats. Wij tonen je onze favoriete apps, jij test ze uit. Think & Learn Code-a-Pillar, Scratch Jr., Bit by Bit, … zijn slechts enkele van de vele apps die kinderen de ideeën en de logica van het programmeren bijbrengen. Daarnaast zijn er een verschillende gratis apps (Inventioneers, Slice Fractions, Chimpy Maths Free, Seesaw, Quiver, …) waar kinderen zelfstandig mee aan de slag kunnen om rekenoefeningen op te lossen, een quiz te maken, een nieuwe digitale wereld te bouwen, … We testen ze samen uit.
Na deze opleiding heb je een overzicht van educatieve apps voor zowel iOS als Android waaruit je kunt putten voor je eigen klaspraktijk.
Kostprijs: €75 voor leerkrachten, €90 voor niet-leerkrachten
AAN DE SLAG MET TABLETS (ZONDER EXTRA HARDWARE) – 4DE, 5DE EN 6DE LEERJAAR
Tablets kunnen op zeer veel verschillende manieren worden ingezet in de klas. Uiteraard zijn er heel wat programmeerapps waarmee programmeertalen voor kinderen geïntroduceerd en ingeoefend kunnen worden (RunMarco, Tynker, Lightbot Hour, …), maar de mogelijkheidheden gaan veel verder. Spelling of rekenen inoefenen, als simulatietool, met augmented reality experimenteren, … het kan allemaal. Onder meer CoSpaces, Socrative, Kahoot, Math Effect, Seesaw, … komen aan bod.
De gebruikte apps richten zich op leerlingen van het 4de tot het 6de leerjaar. We laten je zelf experimenteren zodat je kan inschatten welke tool(s) voor jouw leerlingen het meest geschikt zijn.
Kostprijs: €75 voor leerkrachten, €90 voor niet-leerkrachten
STEAM EN MAAKONDERWIJS (DAGOPLEIDING)
Tijdens deze opleiding maak je kennis met onze makerspace. We gaan van start met een korte rondleiding en geven een woordje uitleg bij de verschillende machines en toestellen. Maar STEAM- en maakonderwijs is veel meer dan enkel chique machines: ook met eenvoudige huis-, tuin- & keuken materialen kan je je leerlingen uitdagen om fantastische dingen te bouwen. Een zeer boeiende opleiding vol inspiratie en kant-en-klare uitdagingen die je meeneemt naar school.
Kostprijs: €150 voor leerkrachten, €180 voor niet-leerkrachten
Op aanvraag: MINECRAFT EDUCATION: INNOVATIEF PROGRAMMEREN IN HET ONDERWIJS (DAGOPLEIDING) – 3DE GRAAD BaO
Minecraft is ontzettend populair bij kinderen. De virtuele wereld opgebouwd uit blokken heeft geen levels die je kunt uitspelen of queestes die je moet afwerken: het is een soort digitale zandbak waar je je creativiteit de vrije loop kan laten. Twee activiteiten komen wel telkens terug: grondstoffen ontginnen (minen), en daarmee vanalles bouwen (craften). In 2016 werd van dit populaire spel een educatieve versie ontwikkeld door Microsoft. Het grote verschil met de “gewone” versie is dat er extra functies aanwezig zijn die ervoor zorgen dat Minecraft gemakkelijk in de klas kan worden ingezet.
De focus ligt in deze opleiding enerzijds op de werking van Minecraft, en anderzijds op de toepassingen binnen de klas. Je begint van nul en gaat stap voor stap zelf aan de slag met het spel. Je leert niet alleen wat Minecraft is en hoe je het speelt, maar ook hoe je binnen Minecraft kan programmeren met Microsoft MakeCode en hoe je een Minecraft-wereld beheert voor een klasgroep.